Expositie-container voor machine nr 1 en Compound
We zijn naarstig op zoek naar een goede expositieruimte voor het ASM-erfgoed. Al in 2015 hebben we het idee gelanceerd nr 1 in een verplaatstbare container te plaatsen en deze steeds voor enkele maanden in een Arnhemse wijk te plaatsen waar nog veel ex medewerkers van de ASM wonen.
Nu, eind 2018 proberen we beide machines in een container te plaatsen en tentoon te stellen op het voormalige ASM-terrein bij de Stadsblokkenwerf.
Anders J Goedkoop in het dok
Ook de Anders J Goedkoop moet eind 2018 voldoen aan de eisen uit het CVO. Het Certificaat van Onderzoek.
We hebben het schip al eerder door Henk Sijbesma van Register Holland laten keuren en hier kwamen gelukkig alleen enkele haalbare aanpassingen uit. Maar het schip moest wel op de helling om gekeurd te worden. Gelukkig konden we weer bij Scheepsreparatiebedrijf Arnhem (voorheen Misti) in het dok. Er is een vlakrapport gemaakt (minimale dikte was 7,5 mm!) en er is een nieuwe bus in de roertaats gekomen want hier zat te veel speling. Na 2 weken kon het schip weer geknipt en geschoren het water in.
Overdracht Machine nr 1
Op 19 november 2017 vond de officiele overdracht plaats van de triple expansiemachine nr 1 uit 1888 aan de Stichting Anders J Goedkoop.
De machine was door de familie Prins in bruikleen gegeven aan Museum ’t Kromhout in Amsterdam na sluiting van de werf in 1978.
Gerard van Gelswijck van Museum ’t Kromhout verrichtte de officiële handeling in de loods bij Helldorfer Lasbedrijf in Arnhem.
Folkert Goedkoop schenkt eigenaarsvlag aan onze stichting
Tijdens de overdracht van machine nr 1 was er nog een verrassing. Folkert Goedkoop vroeg het woord en deelde mee dat hij zijn officiële eigenaarsvlag schonk aan de Stichting. Een zeer bijzonder gebaar waar we erg trots op zijn en die de druk op het vinden van een tentoonstellingsruimte verder verhoogd.
(voorzitter Wouter Botman neemt de eigenaarsvlag van Folkert Goedkoop in ontvangst)
SAIL 2015
Mooie tocht, bootjes, bootjes, bootjes en daartussen de Anders J Goedkoop in haar oude werkgebied.
[slideshow_deploy id=’452′]
originele teksten en logos weer op de boot
[slideshow_deploy id=’434′]
1 augustus 2015
de eerste proefvaart. Lage waterstand. Spannende tocht maar alles ging goed.
[slideshow_deploy id=’431′]
6 en 7 september 2014
De klusbarbekjoe met het enige echte Anders J Goedkooplied,
geproduceerd en opgevoerd door Jan Prins.
Voor een filmimpressie en live uitvoering zie bij “archief” en “video”.
[slideshow_deploy id=’386′]
10 t/m 13 juni 2014
Het schip kan in het dok bij Scheepsreparatiebedrijf Misti. Er is een gaatje in de planning en halsoverkop gaan we het dok in. Arjan sleept het schip met de Nobiling naar het dok. Spannend om voor het eerst de romp, de schroef en het roer te zien. Zijn ze nog in goede staat? Hoe dik is het staal van de romp? Maar alles is perfekt. Het schip is op de waterlijn nog ruim 10mm van de 12 origineel en de overige romp ruim 7 mm van de originele 8. Die gaat nog heel lang mee! Voor een filmimpressie zie bij “archief” en “video”.
[slideshow_deploy id=’367′]
10 en 11 mei 2014:
de Anders J Goedkoop heeft weer een bijzondere plek met de Kadedagen in Arnhem. Ondanks het slechte weer was er veel belangstelling.
Voor een impressie van de kadedagen zie bij “archief” en “video”
[slideshow_deploy id=’353′]
2014: klussen
[slideshow_deploy id=’455′]
24 januari 2014:
vandaag hebben 45 kinderen van het speciaal basisonderwijs een bezoek gebracht aan het schip. In 3 groepen van 15 werden de kinderen wegwijs gemaakt in de machinekamer, de kombuis en de stuurhut. Het was “vet” en “cool” wat je hoorde.
[slideshow_deploy id=’183′]
9 januari 2014:
de nieuwjaarsborrel: even bijkletsen met alle vrienden van de Anders J. Voormalig eigenaar de heer Zwagerman was ook present en had veel input voor de machinisten! Ook werd de 1e Anders J Goedkoop-kalender gepresenteerd.
[slideshow_deploy id=’228′]
November 2013:
de eerste nieuwsbrief is uit!
Met berichten van het bestuur en een verslag van de klusdag van 9 november jl
Klik op de nieuwsbrief voor een vergroting.